Open dag

Open dag

Een open dag is een kennismakingsdag bij een bedrijf, overheidsinstituut, stichting of andere organisatie waar meestal geen kosten aan verbonden zijn. Op zo'n open dag worden doorgaans activiteiten georganiseerd waar de specifieke zaken die bij de organisator spelen prominent aandacht krijgen. Open dagen worden meestal in de media aangekondigd. Om een open dag, ook wel open huis genoemd, aantrekkelijker te maken, zijn er vaak diverse nevenactiviteiten, zoals optredens van artiesten of musici, informatiestands of een kennismarkt.

Kennismaking

Er kunnen allerlei redenen zijn om een open dag of open huis te organiseren. Bijvoorbeeld omdat u een nieuw pand hebt betrokken (opening), omdat uw organisatie een bepaald aantal jaren bestaat (jubileumfeest), omdat u een geheel nieuw product wilt demonstreren (Kick Off) of omdat u uw relaties eens beter wilt kennismaken met uw bedrijf (relatiedag).

Ongeacht wat de aanleiding is: u organiseert een open dag of open huis met name met het oog op het imago van uw bedrijf. U laat uw hiermee uw zakenrelaties of het algemeen publiek nog eens op een bijzondere manier zien dat u bestaat en dat u hen wat te bieden heeft. Bij zo'n open dag is het daarom vooral belangrijk dat u een goede indruk achterlaat bij de bezoekers.

Organice, voor een geslaagde open dag

Voor het voortbestaan van elk bedrijf of andere organisatie is de relatie met klanten en bezoekers van essentieel belang. Door het organiseren van een open dag of open huis laat u zien dat uw organisatie letterlijk openstaat voor uw klanten of het algemeen publiek. Hiermee heet u hen van harte welkom voor een nadere kennismaking met uw bedrijf. Daar komt wel enige voorbereiding bij kijken. Daarom is het verstandig om bij de organisatie van een open dag de hulp in te roepen van een professioneel bureau als Organice. Er zijn tal van aandachtspunten. Wat wilt u bijvoorbeeld met de open dag bereiken? Wie wilt u precies uitnodigen? Wat wilt u vertellen en laten zien tijdens de open dag? Van wezenlijk belang is ook om voldoende publiciteit te geven aan de open dag. Stuur bijvoorbeeld persberichten naar de regionale media en maak de open dag bekend op sociale media. Ook het tijdstip is belangrijk: een open dag of open huis organiseert u bij voorkeur op een dag(deel) waarop uw gasten tijd hebben in hun agenda, bijvoorbeeld aan het eind van de werkweek of op een zaterdagmiddag. Zie er ook op toe dat de bezoekers tijdens de open dag voldoende aandacht krijgen. Zorg voor een hapje en drankje en eventueel een leuke attentie voor uw gasten. Bij al deze zaken denkt Organice graag met u mee. Laat u door ons adviseren, en uw open dag of open huis wordt gegarandeerd een geslaagd event!